Alle ‘Fons’-bijdragen

Als u de nummers wilt bekijken, dan kan dat via Issuu. Klik daarvoor op de cover van het desbetreffende nummer in het overzicht hieronder. Via dat overzicht kunt u ook de afzonderlijke bijdragen bekijken en downloaden. Wilt u de volledige nummers downloaden en opslaan op uw computer? Dan vindt u hier alle nummers terug. Klik ze aan en sla ze meteen op in uw persoonlijke archief. Alle nummers van Fons mogen verspreid, gedeeld en gebruikt worden, mits de bron uitdrukkelijk wordt vermeld.

Bent u op zoek naar extra informatie bij een bepaald artikel? Wordt er in een bijdrage gesproken over inspiratiemateriaal op de website? Dan vindt u na de titel van het artikel een verwijzing naar een FONS+-pagina, waarop u dat extra materiaal terug kunt vinden.

FONS 5 – november 2017

Dossier: Kleuteronderwijs
Dossier: Graphic novel

Klik op de cover om dit nummer van Fons integraal te lezen.

In dit nummer:

Fons5_cover4-6, Meer taal en meer denken in de kleuterklas
7-9, Aan de slag met kamishibai
10-11, In de ban van het boek
12-13, Humor serieus nemen
14-16, Bouwen aan taal, of hoe je met LEGO aan motivatie en taalontwikkeling kunt werken
17-19, Graphic novels op de leeslijst
20-22, Literaire competentie gestript: twee uitgewerkte lessen rond graphic novels (de twee uitgewerkte lessen vind je hier en hier)
23-24, Voorleesweek: hoera voor de voorleespapa’s!
25, Boekentips
26-27, Een verzameling OKAN-leermiddelen
28-29, Tamara meets Ellen: een leerkracht secundair onderwijs en een kleuterjuf gaan met elkaar in gesprek
30-31, Austin en z’n vlinder: over de onuitputtelijke kracht van constructieve feedback
32-35, Bepaal je eigen avontuur(lijk leesonderwijs)
36-37, Meer inzicht vanuit verwondering: een kennismaking met de Atlas van de Nederlandse Taal
38-39, De 10: differentiëren in de klas
40-41, De nieuwjaarsbrief informatief
42-43, Aan de slag met Vlogboek
44-46, Welkom in Gent! Een vakoverschrijdend project in 4 TSO
47, Aan de slag met… dobbelstenen

FONS 4 – maart 2017

Dossier: Taalbeleid
Dossier: Poëzie in de les Nederlands

Klik op de cover om dit nummer van Fons integraal te lezen.

In dit nummer:screenshot_cover_Fons4.png

4-6, Aan de slag met taalbeleid!
7-8, Taalbeleid op een school in Lommel [FONS+]
9-11, Oriënt, een tool voor academische woordenschat
12-13, Drie concrete lessuggesties voor geïntegreerd schrijven
14-15, Expeditie Nederlands: het vak Nederlands kan beter en leuker [FONS+]
16-17, De x-factor van fictie
18-19, Jeugdboekenmaand: M/V/X stelt open vragen
20-21, Kritische leesvaardigheid stimuleren
22-24, Poëzie in de les Nederlands (1): fotoproject
25-27, Poëzie in de les Nederlands (2): op zoek naar poëziekenners [FONS+]
28-30, De leerling als dialectonderzoeker: het verhaal van de ‘klakkebusse’
31-33, Kakelen of sprekend leren? [FONS+]
34-35, Verbeter schrijfvaardigheid door meer te lezen [FONS+]
36-37, Spelenderwijs ‘schrijven’ tijdens WO of STEM
38-39, Huiswerk: speel je favoriete game! Een alternatieve schrijfopdracht [FONS+]
40-41, Mijn pen heeft iets te vertellen
42-43, Gezelschapsspelletjes in de taalles
44-45, Praten over romanfragmenten
46-47, Laveren tegen de wind in?

FONS 3 – november 2016

Thema: Vaardigheden

Klik op de cover om dit nummer van Fons integraal te lezen.

cover_fons_3

In dit nummer:

3, Van de redactie
4-6
, Debatonderwijs: samen verder denken
7-9, Kunt u dat nog eens herhalen? [FONS+]
10-11, De canon in de klas
12-13, Hier hangt voorlezen in de lucht
14-15, Gewoontedieren, wees op uw hoede!
16-18, Hoe coach je leerlingen bij het creatieve proces?
19-21, Zet vaart achter de vaardigheden!
22-25, Schoolbreed werken aan geletterdheid: een gans bord vol succesfactoren
26-27, Spreken en anderstalige nieuwkomers
28-29, Tussendoortjes voor de NT2-klas
30-31, Aan de slag met de DILIT-methode
32-33, Vreemde eend in de bijt
34-36, Taaldomeinen in samenhang: voorbeelden van geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs
37, Op bezoek bij docAtlas
38-39, Meer halen uit gesprekken
40-42, Denk je even mee na over…
43, Op het nachtkastje van
44-45, Beeldig verslag: van museumbezoek tot schrijfopdracht [FONS+]
46, Vaardigheden in de tijdcapsule
47, Aan de slag met… Lego

FONS 2 – maart 2016

Thema: Differentiatie

Klik op de cover om dit nummer van Fons integraal te lezen.

coverfons2

In dit nummer:

3, Van de redactie
4, Differentiatie – hoe pak je dat aan?
6-7, Gewoon doen! De kracht van differentiatie [FONS+]
8-9, Binnenklasdifferentiatie in taallessen realiseren
10-12, Mind the map. Krachtige tools om het leren in beeld te brengen
13, Column: Merdan Taplak
14-15, Aan de slag met taalkunde in de klas
16-17, Uitstekende wijn in verse zakken
18-19, Differentiëren met mobiele technologie
20-21, Formatieve evaluatie: een lesinstructie op maat
22-24, Filmanalyse in de les Nederlands
25, Het Archief voor Onderwijs: een schat aan beeldmateriaal
26-27, Twictee
28-30, Iedereen Leest! ‘Weg van de stad’: elke dag Jeugdboekenweek in de klas
31-35, Strategisch ten strijde met taal [FONS+]
36-37, Literaire non-fictie
38-39, De prentenboekexpositie
40-41, Taalontwikkelende gesprekken met kleuters
42-43, Schoolreportage: Boeken troef!
44-45, OKAN: 10 tips
46, Creatief schrijven in de klas
47, Fons zoekt en geeft weg

FONS 1 – november 2015

Thema: Literatuuronderwijs

FONS 1 - Voorpagina

Klik op de cover om dit nummer van Fons integraal te lezen.

In dit nummer:

3, Van de redactie
4, De vijf bouwstenen van Fons
4-7, Storyline: verhalen(d) ontwerpen
8-10, Universal Design voor de lessen Nederlands: diversiteit als troef!
11, Column: ‘De eerste keer’
12-13, Literatuur en nieuwe media: een stimulerende aanpak
14-15, Literatuuronderwijs in het BSO (1): Op stap met Elsschot in het BSO
16, Literatuuronderwijs in het BSO (2): De uitvinder leest
17-19, De kinderpoëzieroute
20-21, Meer lezen in de lerarenopleiding
22-23, Leesbevordering en activerende werkvormen
24-26, Iedereen Leest!
27, Storyboarding en leren presenteren
28-29, Interview: De beste leraren Nederlands delen hun gouden lestips
30-31Flippen die leerkrachten nu helemaal door?
32-35Werken aan lees- en spreekvaardigheid: Alledaagse mysteries [FONS+]
36-37, De kunst van het delen
38-41, De taalbadkoffer: taalstimulerende spelletjes voor anderstalige kinderen
42-43, Dialectloket: taalvariatie op het net én in de klas
44Hoe interactie begrijpend lezen kan verbeteren: een doe-oefening voor leerlingen en leraren
45, Fons zoekt en geeft weg
46-47, Tussendoortjes

Advertenties