De voorbije nummers

Op deze pagina vindt u alle vorige nummers van Fons terug, telkens met cover en inhoudstafel. Bent u op zoek naar een specifiek artikel, klik dan door op de titel van de bijdrage om de pdf-versie van het artikel te downloaden. U kunt de nummers ook in hun geheel downloaden. Het digitale archief vindt u hier terug. Alle bijdragen uit Fons mogen verspreid, gedeeld en gebruikt worden, mits de bron uitdrukkelijk wordt vermeld.

Als er bij een artikel wordt verwezen naar extra lesmateriaal (FONS+), dan vindt u dat ook hier op deze pagina terug, hetzij via een vermelding onder de inhoudstafel, hetzij via een link na de titel van het artikel in de inhoudstafel. Toch geen materiaal gevonden? Of de link werkt niet meer? Stuur ons dan een mailtje en we proberen je zo snel mogelijk verder te helpen.

FONS 11 – september 2020

Thema: Inspiratie voor je lessen Nederlands

Dit nummer integraal bekijken en downloaden? Dat kan hier. Extra lesmateriaal vind je onder ‘FONS+’, na de titel van het artikel in de inhoudstafel hieronder.

Fons11

In dit nummer:

4-5, ‘Het stad in mij’
6-9, Van duurzaam leesbeleid naar sterk leesonderwijs
10-11, Vernieuwde Boekenzoeker biedt leestips op maat
12-14, Hoe Ierland in negen jaar tijd de PISA-top bereikte
15-17, Hoe maak je van je school een boekenschool? HH Leest
18-19, De Vlaamse Diatekst: begrijpend lezen in kaart brengen en monitoren gedurende de schoolloopbaan
20-23, Vakoverschrijdend en projectmatig werken in een praktijkgerichte tso-richting: een terugblik
24-25, 10 tips rond binnenklasdifferentiatie
26-27, Meer vrouw op straat! [FONS+]
28-30, Luisteren, lezen en schrijven met Interne Keuken [FONS+]
31-33, Met NEMI op interculturele reis: cultureel bewustzijn stimuleren via migrantenliteratuur in de tweede en derde graad [FONS+]
34-35, Leerkracht uit de kast! Queer onderwerpen in de klas
36-38, Alle leerlingen postmodern! Postmoderne intertekstualiteit als basis voor geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs
39-41, Vitaal onderwijs met film. Extracurriculair filmaanbod in close-up
42-43, Ben je al lid van de Bende van het Boek?
44-45, De boekenkast van Fons
46, Publireportage Die Keure

FONS 10 – februari 2020

Thema: Begrijpend lezen

Dit nummer van Fons integraal downloaden? Dat kan hier. Extra lesmateriaal vind je onder ‘FONS+’, na de titel van het artikel in de inhoudstafel hieronder.

In dit nummer:

Fons10

4-6, Lang zullen ze begrijpend lezen! Werken aan lezen in het vijfde en zesde leerjaar
7-12, (Teksten) leren kun je leren
13-15, Help (!) Begrijpend lezen
16-17, 10 tips rond begrijpend lezen voor leraren Nederlands
18-19, @Ine_leest: bevorderen van intrinsieke leesmotivatie
20-21, Hadewijch in het onderwijs: digitale tools
22-23, Levensloop@school: maak als school het verschil in de strijd tegen kanker! [Advertentie]
24-27, Aan de slag met boeken tijdens de Jeugdboekenmaand
28-29, Schoolproject: erfgoedwandeling in Beveren-Waas
30-31, Efficiënter aan de slag rond spreekvaardigheid: Fons test de app Flipgrid uit
32-34, De vliegtuigklas: wetenschap en literatuur als krachtige tandem voor een inspirerend boek rond sterk(er) taalonderwijs op school
35, Leren over voeding, beweging en lang stilzitten: ook in de Nederlandse les! [Advertentie]
36-39, Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is. Kleurenspellen en kleurenoefeningen voor alfacursisten
40-41, Tess en Romy, jeugdfilmheldinnen in de Nederlandse traditie
42-43, De boekenkast van Fons
44-45, De grootste vakgroep Nederlands van Vlaanderen: de Facebookgroep ‘Frisse lesideeën Nederlands’
46, De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken [FONS+]

FONS 9 – september 2019

Thema: Nederlands breekt uit

Dit nummer van Fons integraal downloaden? Dat kan hier.

In dit nummer:

coverfons9

4-6, Eerste hulp bij meertalig onderwijs
7-8, All aboard?! Over hoe je met minimale inspanningen meertalige ouders kunt betrekken
9-11, Vakdoorbrekend lesgeven: één plus één is drie
12-14, Alfabetiseren in een digitale leeromgeving
15-17, ‘Learner generated stories’ in de alfaklas
18-19, Even binnenkijken in de alfaklas
20, Geen beeld zonder framing
21-23, Meertaligheid als gave, meertaligheid als kracht
24-25, Meer effectieve breinen in je les?
26-27, Lezen in het vmbo
28-29, 10 dynamische lesideeën voor alle taalniveaus
30-32, Beginnende leraren gaan voor graag en goed lezen
34-35, Beter begrijpend lezen: bouwstenen en voorstellen
36-37, Mediawijsheid in de les Nederlands
38-39, Intrinsieke leesmotivatie bevorderen
40-42, De gelegenheid maakt de dief
43-44, ‘Winteruur’ in de klas
45-46, De boekenreceptie
47, Wat doe je met cognitief sterke leerlingen in je klas?

FONS 8 – april 2019

Thema: Evaluatie

Dit nummer van Fons integraal downloaden? Dat kan hier

Fons8_cover.png

In dit nummer:

4-6, Hoe krijg je de vakgroep in beweging? Meet the N-team. 
7-8, Evalueren en feedback geven in een? Fons test de ‘rubric of one’ uit
9-10, Ik haat verbeteren. Hoe je je correctiewerk drastisch kunt verminderen
11-12, Digitale taaltools
13-16, Jeugdboekenmaand 2019: vrienden voor altijd. Over hoe boeken vrienden zijn
17-21, Nog meer poëzie in de klas: grote levensgebeurtenissen als uitgangspunt voor gedichtenanalyse
22, Woorden temmen met Kila & Babsie
23-24, De 10: 10+1 tips voor een krachtig taalbeleid
25-26, Je geeft geen leesvonk door via internet. Nieuw onderzoek naar leesbevordering in de Vlaamse lerarenopleidingen
27-29, Differentiëren in alle talen
30-32, 10 boeiende podcasts voor leraren Nederlands
33-35, Beter leren schrijven? Directe instructie en samenwerkend schrijven als twee krachtige vormen van instructie
36-37, De waarde en beperkingen van woordenlijsten voor de kleuterklas
38-39, De boekenbende van Buelinckx. Hoe start je je eigen boekenclub op school?
40-42, Projectmatig werken in OKAN: de vakken L.O. en godsdienst slaan de handen in elkaar
43, “Mevrouw, ik mag niet lezen van de dokter”
44-46, 3 keer geprikkeld op het EduNext Leerfestival
46, Steun Fons!
47, Op het nachtkastje van…

FONS+

7-8, Een sjabloon voor een rubric of one vind je hier. Je kunt het sjabloon ook downloaden via KlasCement.
17-21, Zelf aan de slag met gelegenheidsgedichten in de klas? Het werkblaadje bij dit artikel kun je hier in Word-formaat downloaden.
33-35, Meer informatie over de studiedag Schrijf je mee(r)? – die op 7 juni 2019 plaatsvindt in Gent – vind je op deze website. Je kunt je er meteen ook inschrijven.

FONS 7 – november 2018

Thema: Meertaligheid

Klik op de cover om dit nummer van Fons integraal te lezen.

CoverFons7

In dit nummer:

5-7, En dan nog eens schrijven… Vijf suggesties om je schrijfdidactiek te versterken
8-9, Meertaligheid in Vlaanderen: enkele cijfers
10-13, Functioneel meertalig leren: wat is het en hoe begin je eraan?
14-16, Meertaligheid in het onderwijs: vijf leestips
16-18, De digitale vertelkiosk (opmerking: het correcte mailadres voor het reserveren van de vertelkiosk is patrizia.civetta@foyer.be. Excuses voor het ongemak)
19-22, Ons ABC van de vakliteratuur. Boeken en blogs waar elke taalleerkracht van zal smullen
22-23, De 10: 10 handige websites voor leerkrachten Nederlands in het secundair onderwijs
24-25, Haal het beste uit je leerlingen: lees hun handleiding!
26-29, De vele voordelen van voorlezen
30-32, Aandacht voor taal is een zaak voor elk schoolvak, niet enkel voor de leraar Nederlands
33, Schrijfonderwijs: good practices gezocht!
34-35, Poëzie in de klas: twee tips om de poëziewereld te openen
36, KA Beveren dicht…
37, Twee inspirerende boeken over poëzie
38-39, Wat beïnvloedt de taalontwikkeling van risicopeuters in de kleuterklas?
40-42, Woorden, daar begint het mee. Het belang van sterk woordenschatonderwijs voor laaggeletterde anderstalige jongeren
43, Aan de slag met… een bal
44-45, De deur van het vak Nederlands op een kier: een lessenreeks over het postantropoceen
46, Op het nachtkastje van…
47, Steun Fons! Oproeppagina

FONS 6 – april 2018

Thema: Krachtig leesonderwijs

Klik op de cover om dit nummer van Fons integraal te lezen.

Fons6_cover.png

In dit nummer:

4-6, Het PIRLS-onderzoek in 7 pertinente vragen
7-9, Meer leesplezier: meer en betere lezers!
10-15, Beter én graag lezen voor elke leerling: naar een duurzaam leesbeleid op school
16-17, Het belang van werken aan leesplezier thuis én op school: enkele recente vaststellingen uit recent onderzoek naar (voor)leesgedrag
18-20, Adolescenten beter laten lezen: hoe begin je eraan?
21-22, Hoe boeken je leven veranderen: redenen voor lezen in literatuuronderwijs
23-24, De Samen lezen-methodiek: leerlingen een positieve leeservaring bieden
25-26, Feedback in de steigers
27-29, Taalverwerving en –stimulering bij anderstalige kleuters
30-33, Zet je EF-bril op! Executieve functies stimuleren in de kleuterklas
34-35, Oude literatuur en nieuwe media: a love story. Over MOOC Middelnederlands
36-38, Jeugdboekenmaand: wetenschap en techniek. Aan de slag met non-fictie tijdens de les
39-41, Leesgroepen op school: lees mee met de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen (KJV)
42-44, De 10: 10 cruciale inzichten over meertaligheid en taalverwerving
45, Aan de slag met… een kaartspel
46-47, Op het nachtkastje van…

FONS 5 – november 2017

Dossier: Kleuteronderwijs
Dossier: Graphic novel

Klik op de cover om dit nummer van Fons integraal te lezen.

In dit nummer:

Fons5_cover

4-6, Meer taal en meer denken in de kleuterklas
7-9, Aan de slag met kamishibai
10-11, In de ban van het boek
12-13, Humor serieus nemen
14-16, Bouwen aan taal, of hoe je met LEGO aan motivatie en taalontwikkeling kunt werken
17-19, Graphic novels op de leeslijst
20-22, Literaire competentie gestript: twee uitgewerkte lessen rond graphic novels (de twee uitgewerkte lessen vind je hier en hier)
23-24, Voorleesweek: hoera voor de voorleespapa’s!
25, Boekentips
26-27, Een verzameling OKAN-leermiddelen
28-29, Tamara meets Ellen: een leerkracht secundair onderwijs en een kleuterjuf gaan met elkaar in gesprek
30-31, Austin en z’n vlinder: over de onuitputtelijke kracht van constructieve feedback
32-35, Bepaal je eigen avontuur(lijk leesonderwijs)
36-37, Meer inzicht vanuit verwondering: een kennismaking met de Atlas van de Nederlandse Taal
38-39, De 10: differentiëren in de klas
40-41, De nieuwjaarsbrief informatief
42-43, Aan de slag met Vlogboek
44-46, Welkom in Gent! Een vakoverschrijdend project in 4 TSO
47, Aan de slag met… dobbelstenen

FONS 4 – maart 2017

Dossier: Taalbeleid
Dossier: Poëzie in de les Nederlands

Klik op de cover om dit nummer van Fons integraal te lezen.

screenshot_cover_Fons4.png

In dit nummer:

4-6, Aan de slag met taalbeleid!
7-8, Taalbeleid op een school in Lommel [FONS+]
9-11, Oriënt, een tool voor academische woordenschat
12-13, Drie concrete lessuggesties voor geïntegreerd schrijven
14-15, Expeditie Nederlands: het vak Nederlands kan beter en leuker [FONS+]
16-17, De x-factor van fictie
18-19, Jeugdboekenmaand: M/V/X stelt open vragen
20-21, Kritische leesvaardigheid stimuleren
22-24, Poëzie in de les Nederlands (1): fotoproject
25-27, Poëzie in de les Nederlands (2): op zoek naar poëziekenners [FONS+]
28-30, De leerling als dialectonderzoeker: het verhaal van de ‘klakkebusse’
31-33, Kakelen of sprekend leren? [FONS+]
34-35, Verbeter schrijfvaardigheid door meer te lezen [FONS+]
36-37, Spelenderwijs ‘schrijven’ tijdens WO of STEM
38-39, Huiswerk: speel je favoriete game! Een alternatieve schrijfopdracht [FONS+]
40-41, Mijn pen heeft iets te vertellen
42-43, Gezelschapsspelletjes in de taalles
44-45, Praten over romanfragmenten
46-47, Laveren tegen de wind in?

FONS 3 – november 2016

Thema: Vaardigheden

Klik op de cover om dit nummer van Fons integraal te lezen.

cover_fons_3

In dit nummer:

3, Van de redactie
4-6
, Debatonderwijs: samen verder denken
7-9, Kunt u dat nog eens herhalen? [FONS+]
10-11, De canon in de klas
12-13, Hier hangt voorlezen in de lucht
14-15, Gewoontedieren, wees op uw hoede!
16-18, Hoe coach je leerlingen bij het creatieve proces?
19-21, Zet vaart achter de vaardigheden!
22-25, Schoolbreed werken aan geletterdheid: een gans bord vol succesfactoren
26-27, Spreken en anderstalige nieuwkomers
28-29, Tussendoortjes voor de NT2-klas
30-31, Aan de slag met de DILIT-methode
32-33, Vreemde eend in de bijt
34-36, Taaldomeinen in samenhang: voorbeelden van geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs
37, Op bezoek bij docAtlas
38-39, Meer halen uit gesprekken
40-42, Denk je even mee na over…
43, Op het nachtkastje van
44-45, Beeldig verslag: van museumbezoek tot schrijfopdracht [FONS+]
46, Vaardigheden in de tijdcapsule
47, Aan de slag met… Lego

FONS 2 – maart 2016

Thema: Differentiatie

Klik op de cover om dit nummer van Fons integraal te lezen.

coverfons2

In dit nummer:

3, Van de redactie
4, Differentiatie – hoe pak je dat aan?
6-7, Gewoon doen! De kracht van differentiatie [FONS+]
8-9, Binnenklasdifferentiatie in taallessen realiseren
10-12, Mind the map. Krachtige tools om het leren in beeld te brengen
13, Column: Merdan Taplak
14-15, Aan de slag met taalkunde in de klas
16-17, Uitstekende wijn in verse zakken
18-19, Differentiëren met mobiele technologie
20-21, Formatieve evaluatie: een lesinstructie op maat
22-24, Filmanalyse in de les Nederlands
25, Het Archief voor Onderwijs: een schat aan beeldmateriaal
26-27, Twictee
28-30, Iedereen Leest! ‘Weg van de stad’: elke dag Jeugdboekenweek in de klas
31-35, Strategisch ten strijde met taal [FONS+]
36-37, Literaire non-fictie
38-39, De prentenboekexpositie
40-41, Taalontwikkelende gesprekken met kleuters
42-43, Schoolreportage: Boeken troef!
44-45, OKAN: 10 tips
46, Creatief schrijven in de klas
47, Fons zoekt en geeft weg

FONS 1 – november 2015

Thema: Literatuuronderwijs

FONS 1 - Voorpagina

Klik op de cover om dit nummer van Fons integraal te lezen.

In dit nummer:

3, Van de redactie
4, De vijf bouwstenen van Fons
4-7, Storyline: verhalen(d) ontwerpen
8-10, Universal Design voor de lessen Nederlands: diversiteit als troef!
11, Column: ‘De eerste keer’
12-13, Literatuur en nieuwe media: een stimulerende aanpak
14-15, Literatuuronderwijs in het BSO (1): Op stap met Elsschot in het BSO
16, Literatuuronderwijs in het BSO (2): De uitvinder leest
17-19, De kinderpoëzieroute
20-21, Meer lezen in de lerarenopleiding
22-23, Leesbevordering en activerende werkvormen
24-26, Iedereen Leest!
27, Storyboarding en leren presenteren
28-29, Interview: De beste leraren Nederlands delen hun gouden lestips
30-31Flippen die leerkrachten nu helemaal door?
32-35Werken aan lees- en spreekvaardigheid: Alledaagse mysteries [FONS+]
36-37, De kunst van het delen
38-41, De taalbadkoffer: taalstimulerende spelletjes voor anderstalige kinderen
42-43, Dialectloket: taalvariatie op het net én in de klas
44Hoe interactie begrijpend lezen kan verbeteren: een doe-oefening voor leerlingen en leraren
45, Fons zoekt en geeft weg
46-47, Tussendoortjes