Alle ‘Fons’-bijdragen

Wilt u de nummers downloaden en opslaan? Dat kan! Als u onder de publicatie (op Issuu) op ‘Share’ en dan op ‘Download’ klikt, dan kunt u het hele nummer opslaan. Daarvoor is wel een account op Issuu vereist. Klik op de titels hieronder om de artikelen apart te bekijken en te downloaden.

Bent u op zoek naar extra informatie bij een bepaald artikel? Wordt er in een bijdrage gesproken over inspiratiemateriaal op de website? Dan vindt u na de titel van het artikel een verwijzing naar een FONS+-pagina, waarop u dat extra materiaal terug kunt vinden.

FONS 4 – maart 2017

Klik op de cover om dit nummer van Fons integraal te lezen.

In dit nummer:screenshot_cover_Fons4.png

4-6, Aan de slag met taalbeleid!
7-8, Taalbeleid op een school in Lommel [FONS+]
9-11, Oriënt, een tool voor academische woordenschat
12-13, Drie concrete lessuggesties voor geïntegreerd schrijven
14-15, Expeditie Nederlands: het vak Nederlands kan beter en leuker [FONS+]
16-17, De x-factor van fictie
18-19, Jeugdboekenmaand: M/V/X stelt open vragen
20-21, Kritische leesvaardigheid stimuleren
22-24, Poëzie in de les Nederlands (1): fotoproject
25-27, Poëzie in de les Nederlands (2): op zoek naar poëziekenners [FONS+]
28-30, De leerling als dialectonderzoeker: het verhaal van de ‘klakkebusse’
31-33, Kakelen of sprekend leren? [FONS+]
34-35, Verbeter schrijfvaardigheid door meer te lezen [FONS+]
36-37, Spelenderwijs ‘schrijven’ tijdens WO of STEM
38-39, Huiswerk: speel je favoriete game! Een alternatieve schrijfopdracht [FONS+]
40-41, Mijn pen heeft iets te vertellen
42-43, Gezelschapsspelletjes in de taalles
44-45, Praten over romanfragmenten
46-47, Laveren tegen de wind in?

FONS 3 – november 2016

Thema: Vaardigheden

Klik op de cover om dit nummer van Fons integraal te lezen.

cover_fons_3

In dit nummer:

3, Van de redactie
4-6
, Debatonderwijs: samen verder denken
7-9, Kunt u dat nog eens herhalen? [FONS+]
10-11, De canon in de klas
12-13, Hier hangt voorlezen in de lucht
14-15, Gewoontedieren, wees op uw hoede!
16-18, Hoe coach je leerlingen bij het creatieve proces?
19-21, Zet vaart achter de vaardigheden!
22-25, Schoolbreed werken aan geletterdheid: een gans bord vol succesfactoren
26-27, Spreken en anderstalige nieuwkomers
28-29, Tussendoortjes voor de NT2-klas
30-31, Aan de slag met de DILIT-methode
32-33, Vreemde eend in de bijt
34-36, Taaldomeinen in samenhang: voorbeelden van geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs
37, Op bezoek bij docAtlas
38-39, Meer halen uit gesprekken
40-42, Denk je even mee na over…
43, Op het nachtkastje van
44-45, Beeldig verslag: van museumbezoek tot schrijfopdracht [FONS+]
46, Vaardigheden in de tijdcapsule
47, Aan de slag met… Lego

FONS 2 – maart 2016

Thema: Differentiatie

Klik op de cover om dit nummer van Fons integraal te lezen.

coverfons2

In dit nummer:

3, Van de redactie
4, Differentiatie – hoe pak je dat aan?
6-7, Gewoon doen! De kracht van differentiatie [FONS+]
8-9, Binnenklasdifferentiatie in taallessen realiseren
10-12, Mind the map. Krachtige tools om het leren in beeld te brengen
13, Column: Merdan Taplak
14-15, Aan de slag met taalkunde in de klas
16-17, Uitstekende wijn in verse zakken
18-19, Differentiëren met mobiele technologie
20-21, Formatieve evaluatie: een lesinstructie op maat
22-24, Filmanalyse in de les Nederlands
25, Het Archief voor Onderwijs: een schat aan beeldmateriaal
26-27, Twictee
28-30, Iedereen Leest! ‘Weg van de stad’: elke dag Jeugdboekenweek in de klas
31-35, Strategisch ten strijde met taal [FONS+]
36-37, Literaire non-fictie
38-39, De prentenboekexpositie
40-41, Taalontwikkelende gesprekken met kleuters
42-43, Schoolreportage: Boeken troef!
44-45, OKAN: 10 tips
46, Creatief schrijven in de klas
47, Fons zoekt en geeft weg

FONS 1 – november 2015

Thema: Literatuuronderwijs

FONS 1 - Voorpagina

Klik op de cover om dit nummer van Fons integraal te lezen.

In dit nummer:

3, Van de redactie
4, De vijf bouwstenen van Fons
4-7, Storyline: verhalen(d) ontwerpen
8-10, Universal Design voor de lessen Nederlands: diversiteit als troef!
11, Column: ‘De eerste keer’
12-13, Literatuur en nieuwe media: een stimulerende aanpak
14-15, Literatuuronderwijs in het BSO (1): Op stap met Elsschot in het BSO
16, Literatuuronderwijs in het BSO (2): De uitvinder leest
17-19, De kinderpoëzieroute
20-21, Meer lezen in de lerarenopleiding
22-23, Leesbevordering en activerende werkvormen
24-26, Iedereen Leest!
27, Storyboarding en leren presenteren
28-29, Interview: De beste leraren Nederlands delen hun gouden lestips
30-31Flippen die leerkrachten nu helemaal door?
32-35Werken aan lees- en spreekvaardigheid: Alledaagse mysteries [FONS+]
36-37, De kunst van het delen
38-41, De taalbadkoffer: taalstimulerende spelletjes voor anderstalige kinderen
42-43, Dialectloket: taalvariatie op het net én in de klas
44Hoe interactie begrijpend lezen kan verbeteren: een doe-oefening voor leerlingen en leraren
45, Fons zoekt en geeft weg
46-47, Tussendoortjes

Advertenties