Thematisch overzicht: lees meer over…

Ben je op zoek naar een leuke werkvorm, een boeiend interview of vernieuwende apps om in je les te gebruiken? Wil je meer weten over differentiatie, kleuteronderwijs of UDL? Of heb je gewoon zin om een leuke column te lezen? Fons heeft het allemaal! Hieronder vind je een thematisch overzicht van alle artikelen die in de voorbije twee jaargangen van Fons zijn verschenen. Veel leesplezier en inspiratie toegewenst! 

Anderstalige leerlingen en cursisten: OKAN en NT2
OKAN: 10 tips (Fons jg. 1, nr. 2)
De taalbadkoffer: taalstimulerende spelletjes voor anderstalige kinderen (Fons jg. 1, nr. 1)
Vreemde eend in de bijt  (Fons jg. 2, nr. 1)
Spreken en anderstalige nieuwkomers (Fons jg. 2, nr. 1)
Tussendoortjes voor de NT2-klas (Fons jg. 2, nr. 1)
Aan de slag met de DILIT-methode (Fons jg. 2, nr. 1)

Bso – beroepssecundair onderwijs
Strategisch ten strijde met taal [FONS+] (Fons jg. 1, nr. 2)
Literatuuronderwijs in het BSO (1): Op stap met Elsschot in het BSO (Fons jg. 1, nr. 1)
Literatuuronderwijs in het BSO (2): De uitvinder leest (Fons jg. 1, nr. 1)

Column
Column: Merdan Taplak (Fons jg. 1, nr. 2)
Column: De eerste keer (Fons jg. 1, nr. 1)

Differentiatie
Differentiatie – hoe pak je dat aan? (Fons jg. 1, nr. 2)
Gewoon doen! De kracht van differentiatie [FONS+] (Fons jg. 1, nr. 2)
Binnenklasdifferentiatie in taallessen realiseren (Fons jg. 1, nr. 2)
Differentiëren met mobiele technologie (Fons jg. 1, nr. 2)
Universal Design voor de lessen Nederlands: diversiteit als troef! (Fons jg. 1, nr. 1)

Evaluatie
Formatieve evaluatie: een lesinstructie op maat (Fons jg. 1, nr. 2)

Film
Filmanalyse in de les Nederlands (Fons jg. 1, nr. 2)
Het Archief voor Onderwijs: een schat aan beeldmateriaal (Fons jg. 1, nr. 2)

Geletterdheid
Schoolbreed werken aan geletterdheid: een gans bord vol succesfactoren (Fons jg. 2, nr. 1)

Interviews
De beste leraren Nederlands delen hun gouden lestips (Fons jg. 1, nr. 1)
Storyline: verhalen(d) ontwerpen (Fons jg. 1, nr. 1)

Kleuter- en basisonderwijs
De prentenboekexpositie (Fons jg. 1, nr. 2)
Taalontwikkelende gesprekken met kleuters (Fons jg. 1, nr. 2)
De kinderpoëzieroute (Fons jg. 1, nr. 1)
De taalbadkoffer: taalstimulerende spelletjes voor anderstalige kinderen (Fons jg. 1, nr. 1)
Meer halen uit gesprekken (Fons jg. 2, nr. 1)
Mijn pen heeft iets te vertellen (Fons jg. 2, nr. 2)
Spelenderwijs ‘schrijven’ tijdens WO of STEM (Fons jg. 2, nr. 2)

Leestips voor leraren
Op het nachtkastje van (Fons jg. 2, nr. 1)

Leesvaardigheid
Werken aan lees- en spreekvaardigheid: Alledaagse mysteries [FONS+] (Fons jg. 1, nr. 1)
Hoe interactie begrijpend lezen kan verbeteren: een doe-oefening voor leerlingen en leraren (Fons jg. 1, nr. 1)
Taaldomeinen in samenhang: voorbeelden van geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs (Fons jg. 2, nr. 1)
Verbeter schrijfvaardigheid door meer te lezen [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 1)

Lerarenopleiding
Meer lezen in de lerarenopleiding (Fons jg. 1, nr. 1)

Literatuur
Iedereen Leest! ‘Weg van de stad’: elke dag Jeugdboekenweek in de klas (Fons jg. 1, nr. 2)
Literaire non-fictie (Fons jg. 1, nr. 2)
Literatuur en nieuwe media: een stimulerende aanpak (Fons jg. 1, nr. 1)
Literatuuronderwijs in het BSO (1): Op stap met Elsschot in het BSO (Fons jg. 1, nr. 1)
Literatuuronderwijs in het BSO (2): De uitvinder leest (Fons jg. 1, nr. 1)
Meer lezen in de lerarenopleiding (Fons jg. 1, nr. 1)
Leesbevordering en activerende werkvormen (Fons jg. 1, nr. 1)
Iedereen Leest! (Fons jg. 1, nr. 1)
De canon in de klas (Fons jg. 2, nr. 1)
Hier hangt voorlezen in de lucht (Fons jg. 2, nr. 1)
Praten over romanfragmenten (Fons jg. 2, nr. 2)
De x-factor van fictie (Fons jg. 2, nr. 2)
Jeugdboekenmaand: M/V/X stelt open vragen (Fons jg. 2, nr. 2)
Kritische leesvaardigheid stimuleren (Fons jg. 2, nr. 2)

Luistervaardigheid
Kunt u dat nog eens herhalen? [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 1)

Mindmaps
Mind the map. Krachtige tools om het leren in beeld te brengen (Fons jg. 1, nr. 2)

Nieuwe media, apps en technologie
Differentiëren met mobiele technologie (Fons jg. 1, nr. 2)
Literatuur en nieuwe media: een stimulerende aanpak (Fons jg. 1, nr. 1)

Poëzie
De kinderpoëzieroute (Fons jg. 1, nr. 1)
Poëzie in de les Nederlands (1): fotoproject (Fons jg. 2, nr. 2)
Poëzie in de les Nederlands (2): op zoek naar poëziekenners [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 2)

Reportages
Schoolreportage: Boeken troef! (Fons jg. 1, nr. 2)
Op bezoek bij docAtlas (Fons jg. 2, nr. 1)

Samenwerken en deelcultuur
De kunst van het delen (Fons jg. 1, nr. 1)

Schoolvak Nederlands
Expeditie Nederlands: het vak Nederlands kan beter en leuker [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 2)
Laveren tegen de wind in? (Fons jg. 2, nr. 2)

Schrijfvaardigheid
Creatief schrijven in de klas (Fons jg. 1, nr. 2)
Vaardigheden in de tijdcapsule (Fons jg. 2, nr. 1)
Taaldomeinen in samenhang: voorbeelden van geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs (Fons jg. 2, nr. 1)
Beeldig verslag: van museumbezoek tot schrijfopdracht [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 1)
Mijn pen heeft iets te vertellen (Fons jg. 2, nr. 2)
Verbeter schrijfvaardigheid door meer te lezen [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 2)
Spelenderwijs ‘schrijven’ tijdens WO of STEM (Fons jg. 2, nr. 2)
Huiswerk: speel je favoriete game! Een alternatieve schrijfopdracht [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 2)
Drie concrete lessuggesties voor geïntegreerd schrijven (Fons jg. 2, nr. 2)

Spelletjes en tussendoortjes
Tussendoortjes (Fons jg. 1, nr. 1)
Gezelschapsspelletjes in de taalles (Fons jg. 2, nr. 2)

Spreek- en gespreksvaardigheid
Storyboarding en leren presenteren (Fons jg. 1, nr. 1)
Werken aan lees- en spreekvaardigheid: Alledaagse mysteries [FONS+] (Fons jg. 1, nr. 1)
Vaardigheden in de tijdcapsule (Fons jg. 2, nr. 1)
Debatonderwijs: samen verder denken (Fons jg. 2, nr. 2)
Praten over romanfragmenten (Fons jg. 2, nr. 2)
Kakelen of sprekend leren? [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 2)

Taalbeleid
Aan de slag met taalbeleid! (Fons jg. 2, nr. 2)
Taalbeleid op een school in Lommel [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 2)

Taalkunde en taalvariatie
Aan de slag met taalkunde in de klas (Fons jg. 1, nr. 2)
Dialectloket: taalvariatie op het net én in de klas (Fons jg. 1, nr. 1)
De leerling als dialectonderzoeker: het verhaal van de ‘klakkebusse’ (Fons jg. 2, nr. 2)

 

Vaardigheden algemeen
Zet vaart achter de vaardigheden! (Fons jg. 2, nr. 1)
Gewoontedieren, wees op uw hoede! (Fons jg. 2, nr. 1)

Variatie en begeleid zelfstandig leren
Uitstekende wijn in verse zakken (Fons jg. 1, nr. 2)
Universal Design voor de lessen Nederlands: diversiteit als troef! (Fons jg. 1, nr. 1)
Flippen die leerkrachten nu helemaal door? (Fons jg. 1, nr. 1)

Websites
Het Archief voor Onderwijs: een schat aan beeldmateriaal (Fons jg. 1, nr. 2)
Dialectloket: taalvariatie op het net én in de klas (Fons jg. 1, nr. 1)

Werkvormen
Storyline: verhalen(d) ontwerpen (Fons jg. 1, nr. 1)
Twictee (Fons jg. 1, nr. 2)
Leesbevordering en activerende werkvormen (Fons jg. 1, nr. 1)
Storyboarding en leren presenteren (Fons jg. 1, nr. 1)
Tussendoortjes (Fons jg. 1, nr. 1)
Hoe interactie begrijpend lezen kan verbeteren: een doe-oefening voor leerlingen en leraren (Fons jg. 1, nr. 2)
Aan de slag met… Lego (Fons jg. 2, nr. 1)
Denk je even mee na over… (Fons jg. 2, nr. 1)
Hoe coach je leerlingen bij het creatieve proces? (Fons jg. 2, nr. 1)

Woordenschat
Oriënt, een tool voor academische woordenschat (Fons jg. 2, nr. 2)

Advertenties