Thematisch overzicht: lees meer over…

Ben je op zoek naar een leuke werkvorm, een boeiend interview of vernieuwende apps om in je les te gebruiken? Wil je meer weten over differentiatie, kleuteronderwijs of anderstalige nieuwkomers? Of heb je gewoon zin om een leuk interview te lezen? Fons heeft het allemaal! Hieronder vind je een thematisch overzicht van alle artikelen die in de eerste vijf nummers van Fons zijn verschenen. Binnenkort hopen we daar ook de bijdragen uit nummers 6 tot en met 10 aan toe te voegen (die vind je nu al helemaal onderaan op deze pagina). Veel leesplezier en inspiratie toegewenst! 

Anderstalige leerlingen en cursisten: OKAN en NT2
OKAN: 10 tips (Fons jg. 1, nr. 2)
De taalbadkoffer: taalstimulerende spelletjes voor anderstalige kinderen (Fons jg. 1, nr. 1)
Vreemde eend in de bijt  (Fons jg. 2, nr. 1)
Spreken en anderstalige nieuwkomers (Fons jg. 2, nr. 1)
Tussendoortjes voor de NT2-klas (Fons jg. 2, nr. 1)
Aan de slag met de DILIT-methode (Fons jg. 2, nr. 1)
Een verzameling OKAN-leermiddelen (Fons jg. 3, nr. 1)

Bso – beroepssecundair onderwijs
Strategisch ten strijde met taal [FONS+] (Fons jg. 1, nr. 2)
Literatuuronderwijs in het BSO (1): Op stap met Elsschot in het BSO (Fons jg. 1, nr. 1)
Literatuuronderwijs in het BSO (2): De uitvinder leest (Fons jg. 1, nr. 1)

Column
Column: Merdan Taplak (Fons jg. 1, nr. 2)
Column: De eerste keer (Fons jg. 1, nr. 1)

De 10
De 10: differentiëren in de klas (Fons jg. 3, nr. 1)

Differentiatie
Differentiatie – hoe pak je dat aan? (Fons jg. 1, nr. 2)
Gewoon doen! De kracht van differentiatie [FONS+] (Fons jg. 1, nr. 2)
Binnenklasdifferentiatie in taallessen realiseren (Fons jg. 1, nr. 2)
Differentiëren met mobiele technologie (Fons jg. 1, nr. 2)
Universal Design voor de lessen Nederlands: diversiteit als troef! (Fons jg. 1, nr. 1)
De 10: differentiëren in de klas (Fons jg. 3, nr. 1)

Evaluatie en feedback
Formatieve evaluatie: een lesinstructie op maat (Fons jg. 1, nr. 2)
Austin en z’n vlinder: over de onuitputtelijke kracht van constructieve feedback (Fons jg. 3, nr. 1)

Film
Filmanalyse in de les Nederlands (Fons jg. 1, nr. 2)
Het Archief voor Onderwijs: een schat aan beeldmateriaal (Fons jg. 1, nr. 2)

Geletterdheid
Schoolbreed werken aan geletterdheid: een gans bord vol succesfactoren (Fons jg. 2, nr. 1)

Graphic novels
Graphic novels op de leeslijst (Fons jg. 3, nr. 1)
Literaire competentie gestript: twee uitgewerkte lessen rond graphic novels (de twee uitgewerkte lessen vind je hier en hier)  (Fons jg. 3, nr. 1)

Interviews
De beste leraren Nederlands delen hun gouden lestips (Fons jg. 1, nr. 1)
Storyline: verhalen(d) ontwerpen (Fons jg. 1, nr. 1)
Tamara meets Ellen: een leerkracht secundair onderwijs en een kleuterjuf gaan met elkaar in gesprek (Fons jg. 3, nr. 1)

Kleuter- en basisonderwijs
De prentenboekexpositie (Fons jg. 1, nr. 2)
Taalontwikkelende gesprekken met kleuters (Fons jg. 1, nr. 2)
De kinderpoëzieroute (Fons jg. 1, nr. 1)
De taalbadkoffer: taalstimulerende spelletjes voor anderstalige kinderen (Fons jg. 1, nr. 1)
Meer halen uit gesprekken (Fons jg. 2, nr. 1)
Mijn pen heeft iets te vertellen (Fons jg. 2, nr. 2)
Spelenderwijs ‘schrijven’ tijdens WO of STEM (Fons jg. 2, nr. 2)
Meer taal en meer denken in de kleuterklas (Fons jg. 3, nr. 1)
Aan de slag met kamishibai (Fons jg. 3, nr. 1)
In de ban van het boek (Fons jg. 3, nr. 1)

Leestips voor leerlingen
Boekentips (Fons jg. 3, nr. 1)

Leestips voor leraren
Op het nachtkastje van (Fons jg. 2, nr. 1)

Leesvaardigheid
Werken aan lees- en spreekvaardigheid: Alledaagse mysteries [FONS+] (Fons jg. 1, nr. 1)
Hoe interactie begrijpend lezen kan verbeteren: een doe-oefening voor leerlingen en leraren (Fons jg. 1, nr. 1)
Taaldomeinen in samenhang: voorbeelden van geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs (Fons jg. 2, nr. 1)
Verbeter schrijfvaardigheid door meer te lezen [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 1)
Bepaal je eigen avontuur(lijk leesonderwijs) (Fons jg. 3, nr. 1)

Lerarenopleiding
Meer lezen in de lerarenopleiding (Fons jg. 1, nr. 1)

Literatuur
Iedereen Leest! ‘Weg van de stad’: elke dag Jeugdboekenweek in de klas (Fons jg. 1, nr. 2)
Literaire non-fictie (Fons jg. 1, nr. 2)
Literatuur en nieuwe media: een stimulerende aanpak (Fons jg. 1, nr. 1)
Literatuuronderwijs in het BSO (1): Op stap met Elsschot in het BSO (Fons jg. 1, nr. 1)
Literatuuronderwijs in het BSO (2): De uitvinder leest (Fons jg. 1, nr. 1)
Meer lezen in de lerarenopleiding (Fons jg. 1, nr. 1)
Leesbevordering en activerende werkvormen (Fons jg. 1, nr. 1)
Iedereen Leest! (Fons jg. 1, nr. 1)
De canon in de klas (Fons jg. 2, nr. 1)
Hier hangt voorlezen in de lucht (Fons jg. 2, nr. 1)
Praten over romanfragmenten (Fons jg. 2, nr. 2)
De x-factor van fictie (Fons jg. 2, nr. 2)
Jeugdboekenmaand: M/V/X stelt open vragen (Fons jg. 2, nr. 2)
Kritische leesvaardigheid stimuleren (Fons jg. 2, nr. 2)
Graphic novels op de leeslijst (Fons jg. 3, nr. 1)
Literaire competentie gestript: twee uitgewerkte lessen rond graphic novels (de twee uitgewerkte lessen vind je hier en hier)  (Fons jg. 3, nr. 1)
Voorleesweek: hoera voor de voorleespapa’s! (Fons jg. 3, nr. 1)
Aan de slag met Vlogboek (Fons jg. 3, nr. 1)

Luistervaardigheid
Kunt u dat nog eens herhalen? [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 1)

Mindmaps
Mind the map. Krachtige tools om het leren in beeld te brengen (Fons jg. 1, nr. 2)

Nieuwe media, apps en technologie
Differentiëren met mobiele technologie (Fons jg. 1, nr. 2)
Literatuur en nieuwe media: een stimulerende aanpak (Fons jg. 1, nr. 1)
Aan de slag met Vlogboek (Fons jg. 3, nr. 1)

Poëzie
De kinderpoëzieroute (Fons jg. 1, nr. 1)
Poëzie in de les Nederlands (1): fotoproject (Fons jg. 2, nr. 2)
Poëzie in de les Nederlands (2): op zoek naar poëziekenners [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 2)

Reportages
Schoolreportage: Boeken troef! (Fons jg. 1, nr. 2)
Op bezoek bij docAtlas (Fons jg. 2, nr. 1)

Samenwerken en deelcultuur
De kunst van het delen (Fons jg. 1, nr. 1)

Schoolvak Nederlands
Expeditie Nederlands: het vak Nederlands kan beter en leuker [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 2)
Laveren tegen de wind in? (Fons jg. 2, nr. 2)

Schrijfvaardigheid
Creatief schrijven in de klas (Fons jg. 1, nr. 2)
Vaardigheden in de tijdcapsule (Fons jg. 2, nr. 1)
Taaldomeinen in samenhang: voorbeelden van geïntegreerd lees- en schrijfonderwijs (Fons jg. 2, nr. 1)
Beeldig verslag: van museumbezoek tot schrijfopdracht [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 1)
Mijn pen heeft iets te vertellen (Fons jg. 2, nr. 2)
Verbeter schrijfvaardigheid door meer te lezen [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 2)
Spelenderwijs ‘schrijven’ tijdens WO of STEM (Fons jg. 2, nr. 2)
Huiswerk: speel je favoriete game! Een alternatieve schrijfopdracht [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 2)
Drie concrete lessuggesties voor geïntegreerd schrijven (Fons jg. 2, nr. 2)
De nieuwjaarsbrief informatief (Fons jg. 3, nr. 1)

Spelletjes en tussendoortjes
Tussendoortjes (Fons jg. 1, nr. 1)
Gezelschapsspelletjes in de taalles (Fons jg. 2, nr. 2)

Spreek- en gespreksvaardigheid
Storyboarding en leren presenteren (Fons jg. 1, nr. 1)
Werken aan lees- en spreekvaardigheid: Alledaagse mysteries [FONS+] (Fons jg. 1, nr. 1)
Vaardigheden in de tijdcapsule (Fons jg. 2, nr. 1)
Debatonderwijs: samen verder denken (Fons jg. 2, nr. 2)
Praten over romanfragmenten (Fons jg. 2, nr. 2)
Kakelen of sprekend leren? [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 2)

Taalbeleid
Aan de slag met taalbeleid! (Fons jg. 2, nr. 2)
Taalbeleid op een school in Lommel [FONS+] (Fons jg. 2, nr. 2)

Taalkunde en taalvariatie
Aan de slag met taalkunde in de klas (Fons jg. 1, nr. 2)
Dialectloket: taalvariatie op het net én in de klas (Fons jg. 1, nr. 1)
De leerling als dialectonderzoeker: het verhaal van de ‘klakkebusse’ (Fons jg. 2, nr. 2)
Meer inzicht vanuit verwondering: een kennismaking met de Atlas van de Nederlandse Taal (Fons jg. 3, nr. 1)

Vaardigheden algemeen
Zet vaart achter de vaardigheden! (Fons jg. 2, nr. 1)
Gewoontedieren, wees op uw hoede! (Fons jg. 2, nr. 1)

Vakoverschrijdende projecten
Welkom in Gent! Een vakoverschrijdend project in 4 TSO (Fons jg. 3, nr. 1)

Variatie en begeleid zelfstandig leren
Uitstekende wijn in verse zakken (Fons jg. 1, nr. 2)
Universal Design voor de lessen Nederlands: diversiteit als troef! (Fons jg. 1, nr. 1)
Flippen die leerkrachten nu helemaal door? (Fons jg. 1, nr. 1)

Websites
Het Archief voor Onderwijs: een schat aan beeldmateriaal (Fons jg. 1, nr. 2)
Dialectloket: taalvariatie op het net én in de klas (Fons jg. 1, nr. 1)

Werkvormen
Storyline: verhalen(d) ontwerpen (Fons jg. 1, nr. 1)
Twictee (Fons jg. 1, nr. 2)
Leesbevordering en activerende werkvormen (Fons jg. 1, nr. 1)
Storyboarding en leren presenteren (Fons jg. 1, nr. 1)
Tussendoortjes (Fons jg. 1, nr. 1)
Hoe interactie begrijpend lezen kan verbeteren: een doe-oefening voor leerlingen en leraren (Fons jg. 1, nr. 2)
Aan de slag met… Lego (Fons jg. 2, nr. 1)
Denk je even mee na over… (Fons jg. 2, nr. 1)
Hoe coach je leerlingen bij het creatieve proces? (Fons jg. 2, nr. 1)
Aan de slag met… dobbelstenen (Fons jg. 3, nr. 1)
Humor serieus nemen (Fons jg. 3, nr. 1)
Bouwen aan taal, of hoe je met LEGO aan motivatie en taalontwikkeling kunt werken (Fons jg. 3, nr. 1)

Woordenschat
Oriënt, een tool voor academische woordenschat (Fons jg. 2, nr. 2)

Deze bijdragen uit Fons 6-10 worden binnenkort aangevuld in de bovenstaande lijst:

Lang zullen ze begrijpend lezen! Werken aan lezen in het vijfde en zesde leerjaar (Fons jg. 5, nr. 2)
(Teksten) leren kun je leren (Fons jg. 5, nr. 2)
Help (!) Begrijpend lezen (Fons jg. 5, nr. 2)
10 tips rond begrijpend lezen voor leraren Nederlands (Fons jg. 5, nr. 2)
@Ine_leest: bevorderen van intrinsieke leesmotivatie (Fons jg. 5, nr. 2)
Hadewijch in het onderwijs: digitale tools (Fons jg. 5, nr. 2)
Levensloop@school: maak als school het verschil in de strijd tegen kanker! [Advertentie] (Fons jg. 5, nr. 2)
Aan de slag met boeken tijdens de Jeugdboekenmaand (Fons jg. 5, nr. 2)
Schoolproject: erfgoedwandeling in Beveren-Waas (Fons jg. 5, nr. 2)
Efficiënter aan de slag rond spreekvaardigheid: Fons test de app Flipgrid uit (Fons jg. 5, nr. 2)
De vliegtuigklas: wetenschap en literatuur als krachtige tandem voor een inspirerend boek rond sterk(er) taalonderwijs op school (Fons jg. 5, nr. 2)
Leren over voeding, beweging en lang stilzitten: ook in de Nederlandse les! [Advertentie] (Fons jg. 5, nr. 2)
Als je goed om je heen kijkt, zie je dat alles gekleurd is. Kleurenspellen en kleurenoefeningen voor alfacursisten (Fons jg. 5, nr. 2)
Tess en Romy, jeugdfilmheldinnen in de Nederlandse traditie (Fons jg. 5, nr. 2)
De boekenkast van Fons (Fons jg. 5, nr. 2)
De grootste vakgroep Nederlands van Vlaanderen: de Facebookgroep ‘Frisse lesideeën Nederlands’ (Fons jg. 5, nr. 2)
De leraar Nederlands als personal trainer schrijfvaardigheid, ook in andere vakken [FONS+] (Fons jg. 5, nr. 2)
Eerste hulp bij meertalig onderwijs (Fons jg. 5, nr. 1)
All aboard?! Over hoe je met minimale inspanningen meertalige ouders kunt betrekken (Fons jg. 5, nr. 1)
Vakdoorbrekend lesgeven: één plus één is drie (Fons jg. 5, nr. 1)
Alfabetiseren in een digitale leeromgeving (Fons jg. 5, nr. 1)
‘Learner generated stories’ in de alfaklas (Fons jg. 5, nr. 1)
Even binnenkijken in de alfaklas (Fons jg. 5, nr. 1)
Geen beeld zonder framing (Fons jg. 5, nr. 1)
Meertaligheid als gave, meertaligheid als kracht (Fons jg. 5, nr. 1)
Meer effectieve breinen in je les? (Fons jg. 5, nr. 1)
Lezen in het vmbo (Fons jg. 5, nr. 1)
10 dynamische lesideeën voor alle taalniveaus (Fons jg. 5, nr. 1)
Beginnende leraren gaan voor graag en goed lezen (Fons jg. 5, nr. 1)
Beter begrijpend lezen: bouwstenen en voorstellen (Fons jg. 5, nr. 1)
Mediawijsheid in de les Nederlands (Fons jg. 5, nr. 1)
Intrinsieke leesmotivatie bevorderen (Fons jg. 5, nr. 1)
De gelegenheid maakt de dief (Fons jg. 5, nr. 1)
‘Winteruur’ in de klas (Fons jg. 5, nr. 1)
De boekenreceptie (Fons jg. 5, nr. 1)
Wat doe je met cognitief sterke leerlingen in je klas? (Fons jg. 5, nr. 1)
Hoe krijg je de vakgroep in beweging? Meet the N-team. (Fons jg. 4, nr. 2)
Evalueren en feedback geven in een? Fons test de ‘rubric of one’ uit (Fons jg. 4, nr. 2) [FONS+, KlasCement]
Ik haat verbeteren. Hoe je je correctiewerk drastisch kunt verminderen (Fons jg. 4, nr. 2)
Digitale taaltools (Fons jg. 4, nr. 2)
Jeugdboekenmaand 2019: vrienden voor altijd. Over hoe boeken vrienden zijn (Fons jg. 4, nr. 2)
Nog meer poëzie in de klas: grote levensgebeurtenissen als uitgangspunt voor gedichtenanalyse (Fons jg. 4, nr. 2) [FONS+]
Woorden temmen met Kila & Babsie (Fons jg. 4, nr. 2)
De 10: 10+1 tips voor een krachtig taalbeleid (Fons jg. 4, nr. 2)
Je geeft geen leesvonk door via internet. Nieuw onderzoek naar leesbevordering in de Vlaamse lerarenopleidingen (Fons jg. 4, nr. 2)
Differentiëren in alle talen (Fons jg. 4, nr. 2)
10 boeiende podcasts voor leraren Nederlands (Fons jg. 4, nr. 2)
Beter leren schrijven? Directe instructie en samenwerkend schrijven als twee krachtige vormen van instructie (Fons jg. 4, nr. 2)
De waarde en beperkingen van woordenlijsten voor de kleuterklas (Fons jg. 4, nr. 2)
De boekenbende van Buelinckx. Hoe start je je eigen boekenclub op school? (Fons jg. 4, nr. 2)
Projectmatig werken in OKAN: de vakken L.O. en godsdienst slaan de handen in elkaar (Fons jg. 4, nr. 2)
“Mevrouw, ik mag niet lezen van de dokter” (Fons jg. 4, nr. 2)
3 keer geprikkeld op het EduNext Leerfestival (Fons jg. 4, nr. 2)
Op het nachtkastje van… (Fons jg. 4, nr. 2)
En dan nog eens schrijven… Vijf suggesties om je schrijfdidactiek te versterken (Fons jg. 4, nr. 1)
Meertaligheid in Vlaanderen: enkele cijfers (Fons jg. 4, nr. 1)
Functioneel meertalig leren: wat is het en hoe begin je eraan? (Fons jg. 4, nr. 1)
Meertaligheid in het onderwijs: vijf leestips (Fons jg. 4, nr. 1)
De digitale vertelkiosk (Fons jg. 4, nr. 1)
Ons ABC van de vakliteratuur. Boeken en blogs waar elke taalleerkracht van zal smullen (Fons jg. 4, nr. 1)
De 10: 10 handige websites voor leerkrachten Nederlands in het secundair onderwijs (Fons jg. 4, nr. 1)
Haal het beste uit je leerlingen: lees hun handleiding! (Fons jg. 4, nr. 1)
De vele voordelen van voorlezen (Fons jg. 4, nr. 1)
Aandacht voor taal is een zaak voor elk schoolvak, niet enkel voor de leraar Nederlands (Fons jg. 4, nr. 1)
Schrijfonderwijs: good practices gezocht! (Fons jg. 4, nr. 1)
Poëzie in de klas: twee tips om de poëziewereld te openen (Fons jg. 4, nr. 1)
KA Beveren dicht… (Fons jg. 4, nr. 1)
Twee inspirerende boeken over poëzie (Fons jg. 4, nr. 1)
Wat beïnvloedt de taalontwikkeling van risicopeuters in de kleuterklas? (Fons jg. 4, nr. 1)
Woorden, daar begint het mee. Het belang van sterk woordenschatonderwijs voor laaggeletterde anderstalige jongeren (Fons jg. 4, nr. 1)
Aan de slag met… een bal (Fons jg. 4, nr. 1)
De deur van het vak Nederlands op een kier: een lessenreeks over het postantropoceen (Fons jg. 4, nr. 1)
Op het nachtkastje van… (Fons jg. 4, nr. 1)
Het PIRLS-onderzoek in 7 pertinente vragen (Fons jg. 3, nr. 2)
Meer leesplezier: meer en betere lezers! (Fons jg. 3, nr. 2)
Beter én graag lezen voor elke leerling: naar een duurzaam leesbeleid op school (Fons jg. 3, nr. 2)
Het belang van werken aan leesplezier thuis én op school: enkele recente vaststellingen uit recent onderzoek naar (voor)leesgedrag (Fons jg. 3, nr. 2)
Adolescenten beter laten lezen: hoe begin je eraan? (Fons jg. 3, nr. 2)
Hoe boeken je leven veranderen: redenen voor lezen in literatuuronderwijs (Fons jg. 3, nr. 2)
De Samen lezen-methodiek: leerlingen een positieve leeservaring bieden (Fons jg. 3, nr. 2)
Feedback in de steigers (Fons jg. 3, nr. 2)
Taalverwerving en –stimulering bij anderstalige kleuters (Fons jg. 3, nr. 2)
Zet je EF-bril op! Executieve functies stimuleren in de kleuterklas (Fons jg. 3, nr. 2)
Oude literatuur en nieuwe media: a love story. Over MOOC Middelnederlands (Fons jg. 3, nr. 2)
Jeugdboekenmaand: wetenschap en techniek. Aan de slag met non-fictie tijdens de les (Fons jg. 3, nr. 2)
Leesgroepen op school: lees mee met de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen (KJV) (Fons jg. 3, nr. 2)
De 10: 10 cruciale inzichten over meertaligheid en taalverwerving (Fons jg. 3, nr. 2)
Aan de slag met… een kaartspel (Fons jg. 3, nr. 2)
Op het nachtkastje van… (Fons jg. 3, nr. 2)