Fons 19: focus op schrijfvaardigheid!

Terwijl er de laatste weken opnieuw veel aandacht ging naar (begrijpend) lezen en leesvaardigheid, in de nasleep van de PIRLS-resultaten, zetten wij in het gloednieuwe nummer van Fons de spots op een vaardigheid die daar sterk mee verbonden is: schrijfvaardigheid. Ook daar was immers de laatste maanden veel om te doen, vooral door de opkomst van artificiële intelligentie (AI) en met name de chatbot ChatGPT.

In de krant werd ChatGPT vooral weggezet als een bedreiging voor het schrijfonderwijs zoals we het nu kennen, maar met Fons willen we vooral focussen op de kansen en mogelijkheden die AI biedt op school en in de klas. Maar wat kun je nu allemaal met ChatGPT? Daar lees je alles over in de bijdragen van Kathleen Leemans en Kaat Rykaert, die enerzijds de troeven van ChatGPT in de verf zetten om aan taalcompetentie te werken, en anderzijds met een mooi uitgewerkt pratijkvoorbeeld laten zien hoe je de chatbot kunt inzetten bij het uitwerken van de geïntegreerde proef (gip). Mogelijkheden troef dus! Verderop in het nummer lees je ook nog meer over het pizzaboekverslag en andere creatieve schrijfopdrachten die leerkracht Katrien Verstappen heeft uitgeprobeerd, en neemt Kaat De Strooper je mee in hoe haar leerlingen in creatieve dialoog gingen met een kortverhaal.

Fien De Smedt (Universiteit Gent) geeft in haar artikel dan weer tien praktische tips om je schrijfinstructie te versterken, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Denk aan brainstormactiviteiten vóór het schrijven, duidelijke doelen formuleren en inzetten op sterke feedback én strategieën. Samen met haar collega’s Yana Landrieu, Hilde Van Keer en Bram De Wever schreef ze bovendien nog een bijdrage over argumentatief schrijven, met aandacht voor samenwerkend schrijven en expliciete schrijfinstructie.

Zoals steeds vind je in Fons echter ook tal van bijdragen die breder gaan dan het centrale thema:

  • Auteursresidenties op school: twee schrijvers vertellen vol vuur over de kracht van verhalen, en hoe ze leerlingen uit het technisch en beroepsonderwijs mee op sleeptouw hebben genomen.
  • De winnaars van de Leesjury 2023: welke boeken waren de winnaars van deze leesclub voor kinderen en jongeren tussen 4 en 18 jaar? Iedereen Leest vertelt het je graag in ons nieuwe nummer.
  • Voorlezen werkt altijd: in twee boeiende bijdragen vertellen Sarah Wielandts en Martijn Dentant over waarom voorlezen zo ongelofelijk belangrijk is – niet alleen voor jonge kinderen, maar ook voor jongeren in het secundair onderwijs!
  • De kracht van groepswerk: wat maakt dat groepswerk écht werkt? Hoe maak je er een krachtige tool van om tot echt leren te komen? Daarover vertelt Gino Bombeke je graag in z’n bijdrage.

We wensen je veel leesplezier, en zien je graag na een welverdiende zomer terug in het najaar! Fons 20 verschijnt in november, en zet sterk nieuwkomersonderwijs centraal. Zin om een bijdrage te leveren? Mail ons dan zeker op redactie@tijdschriftfons.be!

4 reacties op ‘Fons 19: focus op schrijfvaardigheid!

  1. Beste,

    Ik zie nergens een link om Fons 19 te downloaden, tenzij ik slecht heb gekeken. Kunt u me een link bezorgen?

    Vriendelijke groet,

    Frans Daems

    Like

  2. Hallo,

    Ik ben verhuisd en wou graag mijn nieuwe adres doorgeven. Kan dat via deze weg?

    Met vriendelijke groeten, Anne Ricou

    Like

Geef een reactie op Muis en Anne Reactie annuleren